روابط عمومی

برندسازی شخصی مدیر روابط‌ عمومی

«پرسونال برندینگ (Personal Branding) با برندسازی شخصی» به عنوان یکی از زیرشاخه‌های برندینگ می‌تواند نقش مهمی را در حرفه‌ای‌‍سازی روابط‌عمومی‌ها ایفا نماید.

هرچند روابط‌عمومی، شیوه‌ای فوق‌العاده برای ایجاد اعتبار هر سازمانی است؛ اما انتخاب درست و حرفه‌ای سکان‌داران این عرصه، اولین و مهمترین گام در ساخت اعتبار برای «روابط‌عمومی» می‌باشد. در این میان می‌بایست ضمن لحاظ‌ کردن شاخص‌های حرفه‌ای در سه حوزه مهارت، دانش و رفتار، در برگزیدن «مدیر روابط‌عمومی» به مفهوم جدید «برندسازی شخصی» نیز اهمیت ویژه‌ای داده شود. مدیران روابط‌عمومی باید برند شخصی خود را بر مبنای اخلاق حرفه‌ای و حرفه‌ای‌گرایی، پی‌ریزی و بنا نمایند. که در این میان آشنایی دقیق با این مفهوم از مهارت‌های الزامی هر مدیر روابط‌عمومی است.

ایجاد یک برند شخصی، کار ساده‌ای نیست. اینکه افراد بتوانند رفتارها، شخصیت، نگرش خود را به یک برند تبدیل کنند نیازمند زمان طولانی و برنامه‌ریزی دقیقی است. یکی از تکنیک‌های موثر در این مسیر، Personal SWOT می‌باشد. یک مدیر روابط‌عمومی برای آنکه خود یک برند بسازد، در ابتدا باید نقشه تحلیلی شخصیت و جایگاه خود را بر مبنای واقعیت‌های فردی و اجتماعی تدوین نماید. نقاط ضعف (Weakness) و قوت (Strengths) خود را شناسایی نماید. تهدیدها (Threats) و فرصت‌های (Opportunities) پیش‌رو را با لحاظ‌کردن شاخص‌های ارتباطی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه مشخص کند.

این نقشه تحلیلی می‌تواند واقعیت وجودی یک متخصص روابط‌عمومی را مشخص کند. حال باید تعیین نماید که وی به عنوان مدیر روابط‌عمومی چه ارزش افزوده‌ای را می‌تواند به سازمان اضافه و چه فرصت‌های رشدی را مهیا سازد. در این مرحله توانمندی‌ها و قابلیت‌های شخصیتی و فردی بسیار مهم است. به عنوان مثال مدیران روابط‌عمومی که تسلط بالایی بر زبان بدن خود دارند بی‌شک در لحظات حساس سازمانی می‌توانند مدیریت بهتری بر احساسات و هیجان‌های فردی داشته باشند و پیام‌های نادرست و ناخواسته‌ای را از سوی سازمان با زبان بدن خود ارسال ننمایند.

این نقشه تحلیلی می‌تواند واقعیت وجودی یک متخصص روابط‌عمومی را مشخص کند. حال باید تعیین نماید که وی به عنوان مدیر روابط‌عمومی چه ارزش افزوده‌ای را می‌تواند به سازمان اضافه و چه فرصت‌های رشدی را مهیا سازد. در این مرحله توانمندی‌ها و قابلیت‌های شخصیتی و فردی بسیار مهم است. به عنوان مثال مدیران روابط‌عمومی که تسلط بالایی بر زبان بدن خود دارند بی‌شک در لحظات حساس سازمانی می‌توانند مدیریت بهتری بر احساسات و هیجان‌های فردی داشته باشند و پیام‌های نادرست و ناخواسته‌ای را از سوی سازمان با زبان بدن خود ارسال ننمایند.

در گام سوم تعیین نمایید که می‌خواهید به چه عنوان و ارزشی شناخته شوید؟ هویت و شخصیت شما با آنچه که در ذهن می‌پرورانید تا چه میزان همخوانی دارد؟ برند فردی شما چه تصویری را خواهد ساخت؟

ایده-پردازی-در-اینستاگرام

زمانی که هدف معینی ندارید؛ نمی‌توانید مسیر موفقیت را به‌درستی طی کنید. تعیین چشم‌انداز و هدف در ساخت برند شخصی بسیار مهم است. این امر به شما کمک می‌کند تا رقبای خود را به‌درستی شناسایی نمایید و بتوانید با ارتقاء توانمندی‌های خود؛ مسیر غلبه بر رقبا را تدوین و طی نمایید. مشخص کنید چه دستاوردی شما را منحصربه‌فرد می‌کند و در این راه به طور مداوم خود را ارزیابی نمایید.

پس از مشخص شدن مسیر راه، وقت آن‌ است تا به‌ عنوان یک متخصص ارتباطات؛ کانال‌های ارتباطی خود را تعریف کنید. اما پیش از آن باید دقیق بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ این سوال را با لحاظ کردن شاخص‌های جرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، مذهبی پاسخ دهید. باید دقیق بدانید که برای چه کسانی و در چه طبقه‌ای از جامعه تاثیرگذار خواهید بود. زیرا مخاطبان شما در آینده، مخاطبان همان سازمانی خواهند بود که به عنوان مدیر روابط‌ عمومی در آن فعالیت می‌کنید. همچنین شناخت رفتار مخاطبانتان، نوع کانال‌های ارتباطی موثر بر آنها را مشخص می‌کند. در این مرحله بهره‌مندی از تکنیک‌های «دیجیتال مارکتینگ» قدرت بالایی را به برند شما اضافه می‌کنند و سبب می‌شود تا به سوی طراحی مجدد زمینه حرفه‌ای فعالیت خود، قدم بردارید.

اما ساخت برند شخصی و طی نمودن مسیرهای کمی و کیفی در این راه چه مزایایی می‌تواند برای سازمان و کسب‌وکار تحت هدایت ارتباطی شما ایجاد کند؟ پاسخ این پرسش در مزیت‌های زیر نهفته است:

☑️ قدرت شبکه‌سازی بالا با بهره‌مندی از اکوسیستم ارتباطی مدیر روابط‌عمومی
☑️ افزایش کمی و کیفی (اعتماد) مخاطبین به سازمان از طریق مخاطبان برند فردی
☑️ کسب سهم بازار بیشتر با قدرت برند شخصی دیجیتال
☑️ انتقال و افزایش نوآوری حرفه‌ای‌گرایی ارتباطی به سازمان تحت رهبری ارتباطی
☑️ بهره‌مندی از فناوری‌های نوین جهت ساخت و تثبیت رابطه حرفه‌ای با مخاطبین

کلام آخر

باید این مهم را در دنیای دیجیتال در نظر داشت که دیگر فرقی نمی‌کند شخصی هستید که می‌خواهید از تخصص‌تان بهره ببرید یا سازمانی هستید که می‌خواهید مخاطبانتان‌ را به مشتری تبدیل کنید؛ باید برندسازی شخصی را در اولویت برنامه‌های حرفه‌ایتان قرار دهید. از آن‌جایی‌که مخاطب دنیای دیجیتال برای تصمیم‌گیری‌ از پلتفرم‌های دیجیتال (جستجوی آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن موبایل و…) استفاده می‌کند، ایجاد یک برند شخصی قوی و تاثیرگذار در دنیای ارتباطی موجب افزایش جذب و وفاداری مشتری و تثبیت برند می‌شود.

در دنیای رقابتی هزاره سوم، به عنوان مدیران روابط‌عمومی کسب‌وکار، باید به دنبال مخاطب‌سازی بود و بر ساخت یک برند فردی قدرتمند تمرکز کرد؛ زیرا در نهایت کسب‌وکارها بر اعتبار و حرفه‌ای‌گرایی مدیران خود استوار هستند.

منابع

  1. کتاب برندینگ دیجیتال؛ الن ادمسون؛ انتشارات سیته
  2. digitalbrandinginstitute.com
  3. socialmediatoday.com
  4. ecommerce-nation.com
  5. freshsparks.com
  6. fitsmallbusiness.com

مولف : دکتر مونا رحمانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا